Chestia aia cu tradiţiile de nuntă

De ce-s bune tradiţiile la o nuntă.

Dar se cere mai întâi să vedem ce-i nasol la nunţi, o luăm prin învăluire, carevasăzică, pentru ca apoi să ajungem la concluzia că de fapt tradiţiile nu-s chiar cel mai rău lucru din lume, dimpotrivă, chiar utile şi plăcute, am putea spune.

Deci mai întâi începutul.

Ce e nasol la tradiţii şi nunţi

Nasol la o nuntă e să nu-ţi faci singur lista de invitaţi. Adică să-i chemi din start pe ăia la care ai fost tu la nuntă, că au credit în plic la tine şi tre’ să-l ramburseze. După  aia să chemi toate neamurile bune şi toate neamurile proaste, ca deh, să cotizeze sau să nu se supere. După aia să-i pui pe listă pe toţi prietenii buni, cunoştinţe, colegi de serviciu şi foşti colegi de serviciu, să se-adune popor mult, ca să pice banu’ gros. După aia să mai vină prieteni de-ai babacilor şi chiar prieteni de-ai invitaţilor, să se bucure alături de tine. Şi să cotizeze. Nu. Chiar nu.

La fel de nasol şi în concordanţă cu punctul de mai sus e să-ţi faci din nuntă o afacere. Dar să nu generalizăm. Dacă eu şi tu şi Gogu şi Mărie ne permitem să facem un chef mare de cel puţin 10-15k euro cu toţi prietenii, nu înseamnă că toată lumea poate face acelaşi lucru. Nu poţi condamna un gog că încearcă să-şi minim acopere costurile prin banii de la nuntă sau chiar că îl vor ajuta să dea un avans pentru prima casă etc.

Şi aici vine o voce din off cu tradiţia numărul unu: darul de nuntă.  Acum mulţi mulţi ani, când preocuparea de căpătâi a poporului nost’ era să are câmpul şi să converseze doct cu mioriţa, la nuntă se întâlnea tot satul, şi fiecare contribuia cu câte un ceva, să-i ajute pe tineri să-şi facă un viitor.  Pentru că sărăcia era mare şi guri multe de hrănit, deoarece prezervativul nu exista şi chiar dacă ar fi existat era împotriva sfatului popei.

Deci nunţile făcute pentru bani nu sunt cele mai faine, dar ar fi urât din partea noastră să le înfierăm, mai ales că ar însemna cum că noi considerăm că toţi oamenii au bani să facă mare chef. Asta nu include prostul gust, adică nunţile cu fără număr, fără număr, fără număr, ci efectiv o considerentă pecuniară în organizarea nunţii.

Altă chestie nasoală e respectarea oarbă a unor tradiţii golite de conţinut. Hora în faţa blocului, luatul miresei cu lăutari de acasă, împărţitul de prosoape la nuntă (cică obicei sudist, dar tot acolo se împart şi la înmormântare, deci…), păpuşa pe maşină, darul cu strigare etc etc etc.

Majoritatea tradiţiilor s-au născut la sat. Acolo mergea Ion din capu’ satului la Mărie din capu’ celălalt al satului şi o lua de la părinţi cu muzică şi dans să o ducă acasă la părinţii lui, de obicei.  La urbe nu mai merg. Acuma să vină Ion din Târgovişte la Mărie din Constanţa să o ia de la părinţi cu alai de lăutari e cam ridicol. La fel şi cu hora. Să se facă în curte la Mărie era bine, în parcarea blocului sau pe stradă, în faţa blocului, e mai mult decât jenant.

Concluzia deci este că e nasol să inviţi din obligaţie şi exclusiv pentru bani şi să urmezi orbeşte nişte tradiţii pe care nu le înţelegi. Cu ideea asta pornim la drum să vedem de ce-s bune tradiţiile şi chiar frumoase uneori. Folosite cu măsură şi discernământ, desigur.

Punctul istorico-socialo-filosofic

Tradiţiile, în sensul lor cel mai ideal şi mai pur, transmit un set de valori şi o anumită conduită. Că e bună, că e rea, e a părinţilor şi bunicilor noştri şi e frumos să o respectăm, chiar dacă nu aderăm la ea.

Aici e un punct sensibil mai ales la tineri, Maddame ea însăşi inclusă fiind în “tineri”. Tendinţa la generaţia noastră, care a scos capul în comunism dar trăieşte din plin şi capitalizarea societăţii româneşti, e îndeobşte să se elibereze de tot ceea ce înseamnă vechi şi tradiţional, punându-i ştampila de obsolet, jenant, demodat. Nu se mai cade, mă-nţelegi, să rupi turta deasupra miresei şi să dansezi sârbe la nuntă, suntem moderni şi inediţi, noi facem nunţi cu rocăreală iar valsul miresei va fi “Nothing else matters” a lu’ Metallica (nu vă râdeţi, eu duc muncă de convingere cu domnul M să fie chiar ăsta. Până acum, fără succes).

Problema cu negarea asta a valorilor babacilor noştri este că foarte adesea este făcută fără discernământ. Negăm un obicei vechi fără a-i înţelege pe deplin simbolica, numai pentru că actul în sine ni se pare mai jos decât demnitatea noastră de oameni moderni.

Sfatul călduros al Maddamei în acest caz este ca înainte să dai cu pumnul în masă şi în sentimentele mamelor şi bunicilor, să înţelegi simbolicul din spatele gestului. Poate te coafează şi accepţi fărâma de tradiţie la nunta ta. Poate nu e ce ţi-ai dorit şi atunci poţi argumenta frumos şi civilizat, dincolo de clasicul “dă-le dracului de obiceiuri de babe”.

Punctul practic

O nuntă e un chef mare, cu sau fără tradiţii. Vei avea între 50 şi 150 de invitaţi de toate vârstele.

Deci o medie de 100 de oameni. Un chef mare unde tu şi consorul sau consoarta sunteţi gazde. Dacă ai hotărât să inviţi 100 de gogi la chef, ideea e să se simtă bine şi nu să fii înconjurat de feţe triste şi plictisite. Şi nici nu vrei să fie unul din chefurile alea unde lumea mănâncă până crapă, bea de stinge şi conversează doct. Nu! Vrei ca lumea să se simtă bine la tine la party.

Ceea ce înseamnă că trebuie să ai calităţi de mare comedian ca să reuşeşti să distrezi puzderia aia de popor. Sau să nu-ţi pese de restul lumii, dar în cazul ăsta de ce i-ai mai chemat? Nu era mai uşor să ieşi la o bere cu prietenii?

Aici tradiţiile au rolul cel mai important, pentru că sunt cel mai mare numitor comun al tuturor oamenilor de la nunta ta. Poate nu le place tuturor muzica, poate ai cel puţin un vegetarian printre invitaţi care nu e prea încântat de meniul bazat pe cărnuri exotice, poate se termină cam repede băutura şi o daţi pe vin ieftin şi bere.

Cert este că  dansul mirilor, furatul miresei, aruncatul buchetului, momentul tortului,  chestia aia cu voalul miresei şi pălăria etc sunt momente antrenante care vor fi recunoscute de toţi cei invitaţi. Sparg monotonia unui chef care dacă nu eşti cel mai mare entertainer în viaţă are toate şansele să se transforme în concurs de “cine poate mânca mai mult”.

Plus că oamenii sunt programaţi de propria experienţă. Adică dacă ai fost la x nunţi unde ai avut momente tradiţionale punctate clar şi ajungi la nunta x+1 unde tradiţiile lipsesc, vei simţi că e un chef fain, dar nu chiar o nuntă.

Experienţa personală care vine să întărească punctele de mai sus

Maddame şi consortul au fost deunăzi la o nuntă foarte faină de roacări, de relativ mulţi bani. Decor frumos şi simplu, meniu exotic cu nume franţuzeşti, beutură din plin şi relativ bună.

Dar elemente tradiţionale ioc. Atât de ioc încât nici nu ne-am prins că nunta începuse la un moment dat. Muzică rock, excelentă, dar din aia de ascultat şi nu de dansat. La un moment dat singura care dansa era mireasa, care se bâţâia nesigur de pe un picior pe altul. Lumea lâncezise şi se uita plictisită după chelneri, că doar beutură era din plin.

Per total a fost ca o întâlnire cu o femeie bună, dar proastă. Te grăbeşti să marchezi, bagi nişte vrăjeală, după care te scuzi că ai mâine o zi grea şi pleci acasă.

Final apoteotic cu mulţumiri şi surse

Am scris prea-lungul articol de mai sus după ce i-am citit pe Arhi pe Buddha şi pe Iskander precum că unele obiceiuri la nunţi sunt jenante. Subscriu, dar şi completez: să nu generalizăm, monşer. Plus că e frumos tare să te faci de căcat în direct, cu 100 de perechi de ochi aţintiţi pe tine. Eu cel puţin de abia aştept.

You may also like...

10 Responses

  1. artistu says:

    O sa dauc si u neste OBS cu liniute de la capat, asa cum am facut-o si la ARHI:
    – Cred ca pt deschiderea dansului clasicul VALS e perfect. Stiu nu toata lumea il stie, insa voi doi nu cred ca muriti sa va chinuiti vreo 3-4 zile sa il invatati. Nu de alta, dar urasc inceputurile cu FRUMOASA MEA si balanganeala celor de parca sunt la prima lor petrecere din liceu!
    – Aia cu COMEDIANTUL ai zis-o bine. Noi di anul trecut cand am facut nunta am pornit de la premisa clara: NUNTA E CA SA SIMTA EI BINE! NOI NE VOM SIMTI BINE IN “SAPTA-LUNA DE MIERE!”
    – Impacarea titiros invitatilor la gustiri muzicale se va face foarte bine un DJ. Stiu ca toti vor ofta VAAAAI, DAR NU AI FORMATIE! PACAAAT! Prefer sa nu imi strice guristii aia nunta si sa aud melodiile in original. Iar al nostru DJ a facut toti bani si ceva in plus!
    – Si da momentele traditionale fac toti banii. iar daca la restaurantul unde faci nunta ai parte si de vreun ansamlu folclorica care sa dea culoare nuntii, credeti-ma ca invitatii sunt deja dati pe spate! 😉

  2. Maddame says:

    Merci de sfaturi, monşer.

    Noi facem dans sportiv de ceva vreme, deci cred că o mare parte din nuntă o să se învârtă în jurul dansului.

    Digei, clar, lăutarii sunt o tradiţie pe care nu vreau să mi-o asum.

    Frumoasă ideea cu ansamblul folcloric, eu mă gândeam să facem noi partea de şou, dacă tot o s-avem nişte ani de dans în spate în momentul z. Dar parcă ideea ta e mai tare.

    PS. Cum e viaţa de tătic?

  3. iskander says:

    Viata de tatic… e altfel 🙂

  4. Stephanie says:

    Draga mea, iti urez” succesuri” in planificarea si realizarea fericitului eveniment.
    Astept postul tau”after”.
    Eu m-am facut mireasa in 1996 si cred ca voi regreta pana oi crapa ca n-am rezervat o masa mare la un restaurant bun, intr-un separeu, unde, dupa primar si popa, sa ma adun cu parintii, fratii si nasii…ATAT.
    Minunatul eveniment mi s-a parut cel mai stresant din viata mea, incepand cu telefonul fericitului mire (si actual sot) in dimineata nuntii, care m-a luat la rost cum ca nu-si gaseste chilotii de mire (eu ma cazasem de cu seara la mama personala de unde urma sa fiu luata cu lautari si nu eram prezenta acasa) si terminanand cu gandurile asasine la adresa invitatilor “incalziti” care nu se mai dadeau plecati acasa, fara sa le pese ca picioarele mele devenisera ca ale elefantilor si-mi picau ochii de somn. Nu mai vorbesc de toti unchii/verii din neamu’ lu’ barbatu-meu pe care habar n-aveam cum ii cheama dar care tineau mortis sa ma “joace”, desi erau lejer imbalsamati in palinca si vin.
    Inca odata, bafta!

  5. Nicolae says:

    În toată chestia asta cu obiceiurile sunt doar două probleme majore: 1) preluarea oarbă şi lipsită de discernământ a unor obiceiuri dubioase despre care nu se ştie pentru ce şi de ce, şi cu asta subscriu în totalitate sub ideea că trebuie să te interesezi de semnificaţie şi importanţă şi după aia să-l urmezi; 2) conflictul generaţiilor şi atitudinea din start negativă a tinerilor (copilărească) în privinţa unor “datini” care ne definesc ca popor, asta apropos tot din neştiinţă se trage (şi o mare vină o poartă chiar parinţii care nu au putut să explice la timpul potrivit şi să insufle respect pentru unele tradiţii importante). Negarea elementelor folclorice cu vehemenţă ar fi o crimă împotriva poporului din care te tragi însă şi dozarea lor este necesară. Oricum eu în mare parte nu văt decît o problemă în atitudine. Nimeni nu a incurcat spre exemplu unui prieten să-şi satisfacă dorinţa de a asculta orchestra de camera (vivaldi, mozart etc.) la întimpinarea oaspeţilor (şi nu marşuri prăfuite), ce-i drept invitaţii (în special din mediul rural) erau iniţial bulversaţi dar se deprinde lumea… Sau furatul miresei a fost chiar o plăcere când fusei vornicel mare din partea mirelui, era ca un joc să ţin ochiul pe vorniceii din partea miresei care încercau diverse şiretlicuri (adică nu se făcea din făţărnicie, da din plăcerea vorniceilor şi a mirilor); dansurile populare (sârbe, hore) dacă ştii să le dansezi la fel sunt o placere, dacă nu – refuzul nu e crimă !
    Nu trebuie să confundăm datinile şi tradiţiile (cum ar fi cununia şi elementele folclorice) cu vicii de comportament (cum ar fi sesiuni foto dubioase, limuzine şi claxonare a retardaţilor, păpuşi ş.a.m.d.) cum fac cei la care aţi dat link (posturi tot despre obiceiuri la nunţi) astea într-adevăr arată cel puţin ridicol… cam asa http://www.foto.md/ro/pphoto/36170 🙂

  6. zaqk says:

    eu ma pronunt profund impotriva nuntilor respectand orbeste traditia. e ca si cum ai merge pe jos de la bucuresti la cluj in loc sa mergi cu masina sau cu trenul pentru ca asa au facut stra-stra-stra bunicii nostri.
    in timp, oamenii se schimba, la fel si setul de valori. nu poti sa iei ceva din trecutul ancestral si sa il aduci in prezent, acordandu-i valoare de contemporan. e absurd, inutil si generator de situatii stanjenitoare. am fost la o nunta unde mireasa a plans cand a fost furata ca nu stia ce o sa faca mirele. el – in acceptiunea hotilor – s-a descurcat. altii au vazut altfel situatia: era stanjenit si a jucat un rol care nu era al lui.
    poate ar trebui sa luam exemplu de la alte natii care au o mult mai moderna viziune asupra situatiei si au inteles ca nu mai merge ca acum sute de ani. vremea nuntilor de 3 zile si trei nopti a trecut de mult, nu mai poti cere nimanui sa iti acorde 12 ore din viata lui numai pentru ca te-ai maritat. e egoism pur!

  7. artistu says:

    Saru’ mana fata draga. Iaca viata mea de tatic e destul de agitata: http://artistu.ro/2009/07/sfaturi-de-tatic-somnoros-jurnal-de-tatic-ep-15/
    Uikend placut iti urez! 😉

  8. Maddame says:

    Zaqk, ceea ce sugeram eu era să te informezi înainte să pleci pe jos de la Bucureşti la Cluj. Poate e vreo porţiune cu drum lin şi munte pe care vrei să o parcugi pe jos, aşa, de dragul aerului curat şi al mişcării. Poate drumul merge numai prin gropi şi gunoaie, şi atunci ai motiv să nu vrei să mergi deloc pe jos.

    Tradiţiile sunt frumoase atâta timp cât au un sens pentru tine. Să nu uităm că şi rochia albă de mireasă e tot tradiţie, şi aruncatul buchetului şi dansul mirilor.

    Iar exact pentru cazurile în care nuntaşii tăi se găsesc să îţi tragă vreo tradiţie (aia cu furatul miresei e exemplul perfect) peste cap când te aştepţi mai puţin, e bine să te informezi înainte.

    Corectă aia cu 12 ore de nuntă. N-am stat la nicio nuntă până la sfârşit exact din motivul ăsta – frate, durează cât o zi de post! Mi-am propus ferm ca măritişul meu să înceapă cândva după masă târziu şi să se termine la 12 noaptea. E suficient.

    În altă ordine de idei, am auzit în uichend de o tradiţie de prin sud mai mult decât bizară: dansul găinii. Adică naşa primeşte o găină gătită şi “o dansează” în scopuri ancestrale. Acum să te joci la nuntă cu un animal mort mi se pare cel puţin sinistru 😀

  9. Decebal says:

    😀

    Cea mai cea nunta, a finilor nostrii de la TM (artisti amandoi, ea actrita, el artist al naiului) unde mirele si colegii lui din cand in cand o puneau de o cantare – cum rar mi-a fost dat sa vad – cu atata patos si bucurie incat simteai ca fiecare piesa e un cadou pentru noi, nuntasii. Momentul deosebit al serii, undeva departe dupa 12, dupa tort si voal, cand la traditiile noastre (enumerate de voi, aprobate sau nu) prietenii lor veniti din Danemarca au adaugat unul de-al lor!
    Barbatii il apuca pe mire, il arunca de cateva ori prin aer (cum vedeti ca pateste antrenorul a carui echipa tocmai a castigat o cupa) apoi unul mai dibaci, il descalta, il apuca de varful sosetei, trage de ea (sa se lungeasca, nu sa o scoata de pe picior) si harsti cu foarfeca varful acesteia. In acest timp noi tineam mirele in brate, orizontal. Semnificatia obiceiulu e simpla, sa fie atent, acum, ca are nevasta si exista riscul de a ramane descult! Povestit nu e intens, de trait e ,,fun”!

    Deci nu suntem noi cei mai ciudati!
    P.S. Nu mentionez povestea prin care barbatii isi dovedesc barbatia intrand in apa marii (la ei) indiferent de vreme, complet goi de fata cu toata lumea! Si nu se tem de poze, caci la iesirea din apa, oricum nu se vede nimic.